Food dictionary

21 december 2009 - Langkawi, Maleisië

Allereerst wat leuk om al jullie reacties te lezen! Inmiddels zijn we al weer 2 weken onderweg en al weer super veel meegemaakt, voelen ons al helemaal thuis in Maleisie en kunnen het maar niet beseffen dat we niet over een paar dagen al weer naar huis moeten i.v.m. werk. Wel raar, maar zeker super ontspannen om zo te reizen, zonder tijdsdruk.

Uiteindelijk zijn we precies een week bij Jamie & Anthony gebleven, we wilden eerst vrijdag vertrekken maar het bleek een lang weekend te zijn dus erg druk onderweg. Maar zeker een goede keuze om te blijven, want we hebben weer veel ervaren in deze dagen. Dan met name op culinair gebied. Ja het zou ook niet, Najat & Bouziane die van lekker eten houden. Nou dan ben je hier in Maleisie echt aan het juiste adres, 24 uur per dag eten tot je beschikking. Uiteindelijk eten we echt niet veel, maar het geen we eten is super lekker. Dus ik heb besloten om naast mijn dagelijkse dagboek (super idee Moun, ik houd hem echt dagelijks bij!) een food diary bij te houden, ik zit al op pagina 3 (!).

Voor diegenen die nog geen kennis hebben gemaakt met het Aziatische continent, hier heb je de hawker stalls. Dit zijn kleine stalletjes langs de kant van de weg, in elke straat waar je eten kunt kopen. Hier kun je dan typisch Maleis, Chinees of Indiaas eten, en het kost echt helemaal niks. Aangezien wij een dagbudget hebben vastgesteld (hoe minder we uitgeven, hoe lange we weg kunnen blijven :-)), kun je ons hier dus regelmatig terug vinden.

We hebben een nieuwe invulling van onze zaterdagavond gevonden, prawn fishing. Ja inderdaad, dit is een hobby van de lokale bevolking, met zijn allen met je hengel boven een tijgergarnalen bassin hangen en maar zoveel mogelijk in een uur proberen te vangen. Nou dit was echt hilarisch, Jamie had een topscore en ik was de verliezer want ze beten niet bij mij. Ongelofelijk, waarschijnlijk waren ze te bang omdat ze wisten dat ik ze dan 's avonds zou klaar maken met heel veel knoflook en olijfolie! Ja want je krijgt de levende tijgergarnalen mee naar huis in een zakje!

Inmiddels ook kennisgemaakt met de verschillende varianten Peking Duck, Century Eggs (gefermenteerde zwarte eieren), gebakken oesters, curry mee's, Lahksa's, granendrankjes, Ice kacang (geschaafd ijs met groente),etc. Te veel om op te noemen, maar allemaal super lekker.

Vorige week maandag zijn we vertrokken naar Melaka, een historisch stadje 2 uur ten zuiden van KL. Na aankomst begon het te regenen, dus al gauw viel er bijna niks te beleven aangezien bijna alles in de openlucht plaatsvindt. Uiteindelijk zagen we dat de bioscoop maar 1,30 Euro kost, dus zijn we hier maar naartoe gegaan. De volgende dag was het super mooi weer en al gauw had deze stad ons toch wat te bieden.

Volgende dag hebben we de bus naar Penang Island gepakt, omdat we hier ons Thaise visum wilden regelen. Het bleek dat je maar een visum voor 15 dagen krijgt als je over land binnenkomt. Het plan was om hier niet te lang te blijven, visum en wegwezen. Omdat we eigenlijk de stad wel een beetje beu waren en nu echt willen ontspannen en wat natuur om ons heen wilden hebben. Maar guess what, ook nu weer een lang weekend dus de ferry naar Langkawi Island had pas maandag (vandaag) een plek. Dus deze hebben we maar geboekt en hebben besloten om de stad te verlaten voor een klein vissersdorpje Teluk Bahang op het eiland. Hier zijn we vrijdagochtend naar toe gegaan en kwamen toen echt tussen de locals, we hebben in een geusthouse gezeten bij een Maleisch gezin en hier lekker gerelaxed. Uiteindelijk wilden we zaterdag richting de watervallen gaan en zijn we uiteindelijk de halve middag kwijt geweest om daar te komen. Iedereen vertelde ons een ander tijdstip dat de bus zou komen, dus uiteindelijk na dik 1,5 uur wachten kwam de bus eindelijk. Blijkt dat deze dus 1x per 2 uur komt..........maar na bij de watervallen te zijn aangekomen blijkt dit een grote tegenvaller te zijn en ja natuurlijk duurt het weer 2 uur voordat de bus terug komt. We besluiten om te gaan lopen vanuit de bergen richting het dorp dat 10 km verder ligt. Na zeker 4 - 5 km begaven Bouz zijn voeten het en zijn we maar gaan liften en meegenomen door een Maleisch gezin.

Gister zijn we het National Park ingegaan en hebben hier 2 uur door de jungle gewandeld, even bijgekomen op een strandje en weer terug. Zwemmen werd hier afgeraden omdat het er wemelt van de kwallen, dus hier moesten we nog een dagje op wachten. Ja we bewegen hier goed, dagelijks wandelen we een paar uur! Ik wist niet dat ik kon zweten, hahahaha.

Vanochtend konden we eindelijk vertrekken naar het mooie strand eiland. Onze wekker ging om 5.30 en toen zijn we vertrokken richting de ferry om naar het eiland te gaan. Ook hier weer hoogseizoen, dus we hebben straks echt stad en land afgezocht naar een guesthouse in de brandende zon met onze backpack op. Uiteindelijk hebben we er een gevonden en toen linea recta naar het strand gegaan.

Tsja toen we eenmaal lagen op het witte strand met de groene rustige zee met eilandjes voor ons, toen beseften we dat we het hierom gedaan hebben. Wat relaxed...........en dan schijnt het oosten van Maleisie nog mooier te zijn. Hier hopen we rond maart naartoe te gaan na het regenseizoen, want we moeten toch wel vergelijken.

Dus al met al om jullie lekker te maken zitten we nu buiten in een internetcafe waar het erg warm is en wij dus geen witte feestdagen hebben.....maar witte stranddagen.

Foto's volgen gauw, want het uploaden duurt hier wel heel erg lang! Ciaooo

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jasper & Tessa:
    21 december 2009
    Wow, klinkt allemaal fantastisch!!!
    En erg lekker!
    Geniet er volop van en laat nog maar eens goed doordringen dat jullie echt nog lang niet naar huis gaan...
    Nog veel plezier!

Dikke x Jap en Tessa
  2. mama:
    Hallo smulpapen.
    Geweldig jullie food dagboek. Schrijven jullie al het eten op wat jullie gegeten hebben, of alleen de soorten gerechten en hoe het klaar gemaakt wordt?
    Er zullen veel vis, schaal en schelpdieren in komen te staan.
    Smul ze zou ik zeggen.
    Papa heeft dit nog niet gelezen,maar hij zal water in zijn mond krijgen . |Zeker weten. Je zult je in moeten stellen op de reistijden. Voor de bevolking is het waarschijnlijk niet belangrijk, op welk tijdstip,als er maar een bus o.i.d. komt.
    Alles went. Geniet ze
    xxxxxjes mama
  3. peter:
    21 december 2009
    Wow wat een verhalen! Nog geen jaar geleden was het mijn beurt, ik ben jaloers op jullie! Ik zit in een koude en witte Pauwstraat te dromen over Azie!! Heel veel reisplezier en hopelijk tot in Hanoi!!
  4. inge:
    hee hee!

zo te lezen vervelen jullie je geen moment! lekker eten, laat dat maar aan bouziane en najat over!
    Jullie anderhalf uur wachten in de hete zon, bij mij vroren vandaag mijn tenen er zowat af na een uur wachten op de bus in arnhem centraal!! jullie missen wat hoor, sneeuw in Nederland!
    Ik zou zeggen geniet van de dagen aan het strand, en ik ben benieuwd naar de foto's!

Kusje Inge
  5. Said en Nisrin:
    22 december 2009
    Dag mensen uit het oosten, hier een bericht van de mensen uit de sunshine state! nou we kunnen jullie melden dat we die nog steeds niet bereikt hebben. Na 4 uur in de states doorgebracht te hebben had ik al 4000 x van Said gehoord dat Azie meer zijn ding is, een heel maaltijd bij een stalletje daar kost vast minder dan 1 koffie bij Starbucks en gelukkig doen we niet om de uur koffie halen;-) Na een paar gezellige/koude dagen in NY vrijdag eindelijk vertrokken richting het zuiden, nou ja daarvoor hadden we nog een hele issue met de TomTom die uiteindelijk door de hoge gebouwen geen GPS signaal kan vinden in Manhattan. Nadat we daar achterkwamen koersten we richting het zuiden, met pijn en moeite Manhattan uitgekomen naar Philladelphia, onze eerste bestemming.

Nadat we een hotel hadden gevonden dachten we vroeg naar bed te gaan zodat we de volgende morgen fris en fruitig Phillie konden gaan verkennen. Toen we de volgende ochtend wakker werden keken we uit het raam en lag daar MASAALLAH een dikke pak sneeuw waarin je tot je knieeen in wegzakt. Vol positieve moed besloten we toch nog 2 uurtjes de stad te gaan verkennen voordat we richting Washington DC zouden rijden. Nou ik kan jullie vertellen dat we niet verder kwamen dan de auto aan de overkant, door de hevige sneeuwstorm konden we amper lopen dus besloten we om alles te verlaten wat koud was en door te racen naar de zon. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, op de snelweg reden we 20 km per uur omdat er niet te rijden viel door de sneeuw en elke halve meter zag je mensen die van de weg geraakt waren of door takelwagens uit de greppels werden getrokken. Ik persoonlijk heb 100x mijn leven aan me voorbij zien gaan bij elke keer dat de banden uitgleden, Said zag er nog wel de lol van in denk ik. Uiteindelijk maar motelletje gepakt ( nadat we 6 auto's hadden geholpen met duwen) en de volgende dag doorgereden nadat de storm was gaan liggen en de wegen weer vrij werden gegeven.

Over food dictionary gesproken is ons rijtje wel heel kort. langs de highway kom je LETTERLIJK elke meter een MC Donalds, KFC, Waffle House, en nog een paar van die amerikaanse fastfood shit tegen. We hebben sinds NYC geen fatsoenlijk maaltijd meer gehad. Ook komen we steeds outlet malls tegen ( is de grootste reden dat we Miami nog niet bereikt hebben) beladen met zakken vol kleding voor neefje, nichtjes, kraam visite en Said verlaten we de malls. Hopelijk komen we morgen middag aan in Miami en zo niet dan kunnen we een U turn maken want zo'n week vliegt, helemaal als je gaat rijden. Guys veel plezier daar en geniet van de cultuur, lekker eten en mooi weer. Wij gaan verder met genieten van fastfood, dikke Amerikanen en hopelijk beter weer in Florida. Dikke kus Said & Nis
  6. Dennis:
    Hee Bouzie en Najat,

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal doen. Eet maar goed bij die hawker stalls ! i.c.m. de vele wandelingen kom je nog herboren terug :P En eeuuh najat zorg je wel een beetje voor de voeten van Bouzie :-) hier ligt een flink pak sneeuw, dus het ov ligt plat en dikke files. kun je maar beter die heerlijke zon hebben. Geniet van de rust en van elkaar op deze mooie stranden. Dikke x Dennis
  7. Eef en Angela:
    22 december 2009
    Hoi Genieters, die stalletjes langs de weg komen ons bekend voor en voor weinig kun je er lekker eten. Maar ja meer tot je nemen betekent ook meer dragen en dan kunnen je voeten opspelen. Daar lekker op het strand rondom de kerstdagen en het nieuwjaar doet me aan vorig jaar denken, ik ben stinkend jaloers. Ben benieuwd of ze daar ook veel chinese luchtballonnen op laten tijdens de jaarwisseling. Geniet ervan en indien je per vleigtuig Thailand binnen komt is het visum 30dg. Dikke knuffel Eef
  8. carla en Gerard:
    Hoi Najat en Bouzian

Mooie verhalen,als ik het lees lijkt het net een film.
    Fijn dat jullie het naar het zin hebben ,en dan al dat lekkere eten.
    We zullen je verhalen volgen en wensen jullie al het goede toe en geniet er van.

Groetjes uit westervoort Gerard en Carla
  9. Hasbia:
    22 december 2009
    Nou lieverd, het gaat jullie allemaal erg goed, af daar zie ik. Hier is het gieren met de autobanden (lachen man). Gr van oma en alles gaat goed hier. Ze vond dat ene telefoontje wel erg stalkerachtig en heeft hem daarna uitgezet hahaha. Dikke kus
  10. sarah:
    hallo jongens
    krijgen we ook een foto
    van de witte stranden?
    misschien gaan wij ook nog op vakantie
    volgende week.
    hoe veel graden is het daar eigenlijk?
    5.30!!!!!!!!!!!!!! dat is super vroeg! mij krijg je echt niet wakker om die tijd. zo hee!
    xxxjes van sarah daaaag doeeeeei bye bye! bislema! adios amigos! chao chao dears!
  11. Renske:
    22 december 2009
    ja ja, genieten jullie samen maar met volle teugen van dit verrukkelijke vrije leventje...!
    Ik ben benieuwd wat jullie met de Kerstdagen eten....
  12. Maureen, Meike en Fabienne:
    24 december 2009
    Hey lieverds,

Op Kerstavond even een berichtje voor jullie.

Wat lezen jullie reisverhalen heerlijk weg... ben alvast op zoek naar een goede uitgever..hihi..

Geniet, geniet, geniet... doe ik ook van jullie boeken.

Een privemail is in aantocht...

Hele dikke zoen!
  13. nathalie:
    28 december 2009
    Hey mensen van het goede leven :-)!!

Toen ik het verhaal van de tijgerprawns las,was ik toch een beetje jaloers!! Wat lijkt me dat lekker............
    Maar als jullie zo doorgaan, lopen jullie mij eruit tijdens de airborne ;-). Ik hoop dat jullie, leuke kerstdagen hebben gehad.
    Ik wil jullie een heel goed 2010 toewensen, en dat dit relaxe gevoel je nog maar heel lang mag voelen :).
    Liefs naatje
  14. sarah:
    30 december 2009
    hallo daar ben ik weer
    bedankt voor het e-mailtje najat!
    maar ik denk dat het weggaan er niet meer in zit.

morgen komt nedia bij ons nieuwjaar vieren
    EN JULLIE OOK EEN HEEL LEKKER EN WARM 2010
    TOEGEWENST!!!!!!!!!!!!!!!!

o en najat de jungle zou echt iets voor mij en nour zijn geweest
    met aapjes leuk hoor.
    hadden jullie me maar mee genomen in een koffer [ik zou dan toch meteen ondekt zijn]

nou tot over een jaar dan maar he
    groetjes van sarah en een dikke knuffel van zahrazed en nour
    daaaaaaaaaaaaaaaaaaaag (L)
  15. najat:
    30 december 2009
    hoiiiiiiiii

hallo hier uit amsterdam!!! heb eindelijk even tijd om rustig te zitten kids liggen in bed dus dacht ff mailen :)

Zo wat leuk om allemaal te lezen zeg en lijkt me een geweldige ervaring....goed te weten dat jullie nog samen reizen hahah en elkaar niet van een berg af hebben gegooid! hahah heb geduld met elkaar en geniet van elkaar want als je hier weer terug bent begint alles weer. maar dat duurd gelukkig nog wel even

met ons gaat ook alles goed hier je moet de groeten van je zus hebben bouzian!

het eten bevalt jullie ook zo te lezen nou dat is maar goed ook, nog geen enge beesten en vliegen enzo gezien.....maar wat zeg ik die eten ze daar hmmmmm hahah

ben jaloers op het strand lijkt me heerlijk.....even helemaal weg en niemand die je stoort
    nou ik ga even de fotos bekijken en mail jullie gauw weer

rustig aan en tot gauw

dikke kus van ons!!!!!
  16. Farah Maaz:
    3 januari 2010
    Lieve Najat & Bouziane,
    Allereerst wensen wij jullie een geweldig 2010!!!
    Zo te lezen zijn jullie met veel plezier het jaar uitgegaan en jullie kennende verwachten wij dat jullie met minstens zoveel pret de komende maanden tegemoed gaan. Geniet van jullie prachtige reis, wij blijven jullie volgen...
    Heel veel liefs, Farah & Lidy. xxxxx
  17. nadia:
    12 januari 2010
    hey hey! ow wat erg ik ben een beetje laat (beter laat dan nooit toch) een heel goed 2010 voor jullie beide! wat een leuke fotos en verhalen zeg! super!! liefs na