200 days on the road

24 juni 2010 - Hoi An, Vietnam

Dag lieve familie en vrienden,

Ja inmiddels zijn we al meer dan 200 dagen onderweg, om precies te zijn duurt onze reis nu al 201 dagen! Aangezien het een en al genieten is, je geen verplichtingen hebt anders dan je route te bepalen voor de volgende dag of komende week, is het een en al vrijheid en redelijk veel blijheid.

Blijheid heb je niet altijd in de hand, omdat je soms in gekke situaties terecht komt waar je je snel uit moet redden of je je plan moet wijzigen;Na een 8 urige busrit te horen krijgen dat je vlucht zonder reden gecancelled is en je zelf met een oplossing moet komen - 's nachts in een grote stad aankomen en uren lopen dwalen om een slaapplek te vinden die je niet 3 dagen budget kost - na 2 dagen reizen richting een van de mooiste afgelegen plekjes van de Filipijnen en er dan achter komen dat ze juist die maand de hele omgeving, en dus ook de mooie stranden en eilanden, hebben afgesloten om de spaanse versie van Survivor (soort van expeditie robinson ) te filmen - 3 kleine Indonesiers die je in de bus beroven van je Iphone en niemand iets doet of reageert, dus je zelf maar eigen initiatief neemt en de meest verdachte jongen pijnlijk in zijn nek grijpt, zodat hij uiteindelijk de telefoon op de grond legt en zichzelf daarmee trakteert op een enkele reis door de lucht richting buschauffeur!

De enige groffe planning die wij hebben gemaakt is het volgen van het juiste klimaat per land, wat we in elk land gaat doen bepalen we altijd pas ter plekke. Eigenlijk ben je elke dag bezig met plannen wat je volgende stap gaat zijn, soms is het leuk, maar soms ook vervelend en dan denk je laat maar we zien wel wat de dag ons brengt. Voordat je het weet ga je met wat mensen praten en krijg je info, en ga je de hele andere kant op dan dat je gedacht had! Dat is weer het leuke van de vrijheid, je gaat links of recht wanneer je het zelf wilt. Je bent eigen baas!

Wij krijgen van iedereen verschillende vragen, vandaar maar even een algemene update over hoe het met ons gaat, naast alle mooie ervaringen die wij op doen tijdens deze reis. Met ons gaat het heel erg goed, ondanks dat we niet anders hadden verwacht is het toch altijd een test om 24/7 samen te zijn. Thuis hadden we een druk leven en heb je altijd nog werk en een sociaal leven, hier is het echt just the two of us! Vanaf dag een gaat het super goed, wat dat betreft hebben we dezelfde instelling en maakt het ons als team alleen maar sterker. Maar we wisten dit al toen we zijn gaan camperen in Italie, camperen is ook echt een test voor je relatie, zeker als de ene er mee opgegroeid is en de andere er niet mee bekend is. Dit was een super geweldige ervaring net als deze reis!

Omdat je zoveel indrukken op doet, is het soms even goed om een off-day te houden en niks te doen. Alles wat je de dagen ervoor hebt gedaan even tot je laten doordringen, net als alle indrukken die je hebt opgedaan van het land, de mensen, gewoontes, etc. Een ding is zeker, je moet hier echt bewust tijd voor maken, anders blijf je gewoon in de reis-stroming zitten en weet je op een gegeven moment niet meer goed wat je waar hebt meegemaakt.

Vanaf dag 1 hebben wij een soort van foto-album bijgehouden van onze 'picuture-of-the-day', inmiddels hebben we er al 201....., elke dag nemen we deze foto op dezelfde manier alleen op een andere bijzondere plek waar we die dag zijn. Zoek de verschillen tussen P.O.D. 1 en 201, hahaha!

Het betekent ook dat we inmiddels al in ons 8e land zitten, veel plekken hebben gezien en nog veel meer guesthouses waar we 's ochtends wakker worden. Soms prima, maar soms ook super smerig en vervallen waar je eigenlijk niet veel wilt aanraken maar je geen andere keuze hebt. Het is elke dag weer een verassing waar je beland. Maar we zitten nu in Vietnam en dat slaat echt alles, het is hier allemaal super luxe naar budget maatstaven. We hebben altijd een fan room (geen luxe Airco) en een gedeelde badkamer met koudwater omdat dit het goedkoopste is. Maar hier bestaan de budget rooms uit standaard TV, eigen badkamer met warm water (hoe luxe is dat!) en airco (ben inmiddels al verkouden geworden), vandaag hebben we zelfs een eigen PC op onze kamer met internet, dit is echt ongelofelijke luxe!

Het is normaal om niet je eigen plek te hebben, maar dat missen we niet echt. Het enige vertrouwde is onze backpack, de routine zit er dan ook al aardig in en als we zo om ons heen kijken reizen wij behoorlijk licht. Soms zien we andere reizigers met mega gevulde backpacks en nog kleine tassen, etc. zeulen, en dan blijkt dat ze nog minder lang weg blijven dan wij doen! Dit heeft denk ik weer met instelling te maken, wat is het minimale waar je mee kunt leven.......tsja voor ons is dit eigenlijk vrij weinig!

Zouden wij onze backpack anders inpakken als we dit opnieuw konden doen? Eigenlijk niet, we zouden een paar dingen thuis gelaten hebben zoals malaria pillen (slechte bijwerkingen), klamboo (1 x gebruikt tot nu toe). Een aantal dingen zijn echt super handig en die hadden we echt niet willen missen :

• camera (echt het allerbelangrijkste!)
  • leeslampje (erg handig!)
  • USB sticks (om foto's op te bewaren)
  • wandelschoenen (goede keuze geweest om deze toch last-minute te kopen)
  • stevige slippers (dagelijks lopen wij hierop!)
  • oude kleren (alles wordt hier vaal, smerig en gaat kapot!)
  • sarong (super handig als handdoek, badlaken, of gewoon als sarong)
  • hooded sweater (als je in een AC bus of vliegtuig zit, staat alles op vriesstand, erg handig!)
  • zaklamp (de stroom valt hier erg vaak uit, je kunt niet zonder)
  • wereldstekker (super handig)
  • zakmes (we kunnen niet meer zonder!)

Maar we zijn nog steeds op zoek naar een skype headset (zijn waardeloos hier) en een waterdompelaar, zodat we ons eigen water kunnen koken!

Volgens ons heb je ook het verloop van je eigen reis best wel in handen, heeft te maken met instelling en hoe relaxed je zelf bent. En met welke instelling houden wij het al bijna 7 maanden vol ;-)

• openminded (een andere cultuur = andere gewoontes)
  • onderhandel (echt over alles!)
  • geduld (ze kunnen je hier echt het bloed onder je nagels halen, maar tel tot 10 of 100!)
  • stevig in je schoenen staan (blijf standvastig ze proberen soms echt een loopje met je te nemen)
  • go local (wij volgen de locals met eten, drinken, reizen, slapen en vermijden het touristische zo veel mogelijk)
  • luisteren (iedereen aanhoren, dan krijg je vaak de beste info)
  • vragen (vaak vragen, iedereen geeft andere info mix het een beetje en je hebt de juiste info ;-))

Heimwee..........ehhh nee hebben wij gelukkig geen last van. Ja zijn er dingen die wij echt missen op deze reis van thuis......eigenlijk alleen jullie! Voor de rest hebben wij alles wat we nodig hebben en dat is niet veel!!!

Dikke x van ons

1. Rein en Janny:
    Hallo Najat en Bouziane,
    Wat maken jullie veel mee, zeg.
    En wat schrijf je er ontzettend leuk over (volgens mij moet je daar iets mee gaan doen, je hebt talent!).
    Wat geweldig hoe jullie reizen en ervaringen opdoen, we hopen dat jullie nog veel mooie dingen gaan zien en beleven.
    En wij volgen alles met veel plezier.
    Dikke kus van ons,
    Rein en Janny
  2. Maureen, Meike en Fabienne:
    24 juni 2010
    Fijn om te lezen dat jullie met z`n tweetjes zo`n team zijn... Hylarisch om te lezen hoe die gozer een enkele reis naar de buschauffeur kreeg hhahahaha.... zie het helemaal voor me.
    In de kleine dingen schuilt het geluksgevoel dus ook de dankbaarheid voor dagelijkse dingen. Dat zullen jullie aan den lijven ondervinden! Geniet lieverds!

Dikke zoen!
  3. achmed:
    24 juni 2010
    misschien ga ik deze jaar tmesint daar is als het zelfde wat jullie tot nu mee gemaakt hebben.. hahaha veel plezier en tot gauw
  4. najat:
    hoiiiii

wat leuk allemaal zeg, ben jaloer hahah ik zit hier maar vast in nl
    met de 2 kids, ga gelukkig wel op vakantie 9 juli ik weet niet wanneer jullie terug zijn maar hoop wel beetje gauw hahah

we missen jullie

dikke kus najat
  5. Taoufik:
    Ola,

Jij bent en blijft een topper in het schrijven van verhalen. Bij ieder verhaal wat geplaatst wordt, zit ik aan mijn lappie genageld.
    He Bouz, die IPhone dief had zeker niet gekeken naar jouw maat schoenen. Ben benieuwd hoe hij de dus verlaten heeft nadat hij maar 48 in zijn *** heeft gehad :-).
    Wij zijn in ieder geval ontzettend blij om te horen dat het goed gaat tussen jullie. Ik zeg true love!
  6. Geesje en Mart:
    25 juni 2010
    Eerst Manta/s gezien, en dan gevangen walvissen op Lembata. Te gek zeg. En dat de kids daar een unieke glijbaan hebben zullen ze zich waarschijnlijk pas realiseren als ze volwassen zijn.
  7. Farah Maaz:
    6 augustus 2010
    Lieve Najat & Bouz,
    Wat een prachtige foto's & verhalen!
    geniet geniet geniet!!!
    Heel veel liefs Farah & Lidy XXX