Laos with a smile!

11 februari 2010 - Si Phan Don (4000 Islands), Laos

Inmiddels kunnen we nog een land van ons lijstje afvinken; Laos! En dit was een goede keuze op alle vlakken, behalve het eten! Het lieve roze biggetje heeft hier een flink aandeel in de keuken, andere opties zijn erg schaars. Ja we zijn B&N niet als we het onderwerp eten overslaan, dit maakt een vakantie wel compleet.

Maar Laos was een mooie en authentieke ervaring. De mensen zijn hier nog zo puur en relaxed, ze doen alles voor je met plezier. Niet omdat ze aan je willen verdienen, zoals Thailand, maar het is gewoon hun karakter. Je moet ze wakker schudden als je iets van ze wilt hebben ;-)

We zijn onze reis begonnen in het Noorden en hebben goed kennis gemaakt met de lokale bussen. De meeste wegen hier zijn of in aanbouw of ongeasfalteerd, dus het reizen vergt veel geduld maar dat maakt het des te leuker. Zeker in Loas, die verslaat echt alle landen die we ooit bezocht hebben (inclusief India). De bus is pas vol als elke cm2 van de bus gevuld is met mensen, je krijgt een plastic krukje die je in het gangpad kunt plaatsen of je zit op de trap (Najat) of staat (Bouz) gewoon 8 uur lang in een erg lage bus. De Lao zijn een slag apart, of ze geven over of ze slapen in de bus een andere optie is niet mogelijk. Dit verklaarde ook meteen de zakjes die ons uitgereikt werden aan het begin van elke reis, wij hadden ze gelukkig niet nodig. In Marokko ben je wat gewend, maar hier gaat echt alles mee (levend of dood); biggen, duiven, kikkers, krabben, scooters, vriezers, fietsen, gangpaden gevuld met rijst balen, pinda's, chilli's, etc. Maar de muziek die maakt de trip pas echt compleet, elke bus heeft hoe krakkemikkig dan ook een TV waar ze karaoke DVD's afspelen op volume 10. Echt hilarisch, onze laaste reis zaten we ingepakt tussen de balen rijst en het raam en hebben zelf een poging gedaan om mee te zingen! niemand anders doet dit, ze slapen bijna allemaal!

We waren op zoek naar een authentieke omgeving, die hebben we gevonden in het noorden. We zijn begonnen in Luang Nam Tha waar we we een mountainbike hebben gehuurd en zijn de bergdorpjes in gegaan. Mensen leven hier met hele gezinnen en hun boerderij dieren in een kleine houten hutjes, en zijn echt een met de natuur. Verder richting het oosten gegaan waar we vanuit Muang Khua een bootje genomen hebben de rivier af richting Nong Khiaw. Dit was echt een super mooi dorpje, midden in de bergen, zo rustig en het leek wel alsof je in de Middel Eeuwen was beland. Hier konden we helaas niet langer blijven i.v.m. de Rabies inenting die ik de volgende dag moest halen in de grote stad. Maar de paar uur dat we er zijn gebleven waren super. We kwamen heel veel reizigers tegen die we eerder hadden ontmoet, op de brug hebben we met een groep van 20 man onze eign full moon party Lao style gehouden. Dit was echt heaven!

We merken toch echt dat we niet van die stadsmensen zijn tijdens onze reis, alleen in Laos kun je er niet zo goed omheen gezien het wegennet. Luang Prabang waren we niet echt van onder de indruk, net zo min van Vientiane de hoofdstad. We hadden ook besloten om deze over te slaan en een primitieve route te pakken, 200 km - 15 uur in de bus, maar toen bleek dat de buschauffeur niet op was komen dagen. Dus we moesten toch naar de hoofdstad! Balen!

Inmiddels hebben we op verschillende plekken een brommer gehuurd en zijn elke keer de stad ontvlucht op zoek naar het echte leven. In Phonsavan zijn we naar de Plains of Jars gegaan, hier zijn hele verzamelingen van onbekende vazen midden in de mijnenvelden (leftovers van de Vietnam oorlog). Ongelofelijk hoeveel schade dit nog aanricht, de mijnen die nog niet onschadelijk zijn gemaakt. Hier zijn ze nogsteeds mee bezig!

Verder naar het zuiden zijn we naar het Bolaven Plateau gegaan, hier hebben we twee dagen getourd en hebben echt heerlijk genoten. Toen we aan het rijden waren werden we aangehouden door een groepje kinderen die wilden ons de waterval laten zien. Al gauw bleek dat het best een klus was om hier te komen, de kinderen leken net aapjes, maar wij voelden ons ook weer kind toen we over de giga keien moesten klimmen. Maar het resultaat was super, twee mooie poelen onder aan de waterval waar je heerlijk kon zwemmen. We waren in the middle of nowhere geen andere mensen en nog een onontdekt stukje voor touristen.

Onze laatste stop in Laos waren de four thousand islands, in de Mekong rivier in het zuiden. We dachten dat we het relaxe leven in Laos al hadden ontdekt, maar hier sloeg het alles. We hadden gekozen voor het eiland Don Khon, de rustigste van allemaal en we zijn heerlijk tot rust gekomen. Geen herrie om je heen, alleen maar natuur. We hebben het eiland te voet ontdekt en was super ontspannen.

Inmiddels zitten we al weer een paar dagen in Cambodia, maar daarover meer in de volgende update. Foto's zijn we jullie nog steeds verschuldigd, maar het internet is hier erg traag dus het uploaden kost veel tijd. Iedereen bedankt voor jullie leuke reacties en mailtjes!

PS. Sarah en hoe is de Cito toets gegaan???

1. Rein en Janny:
    Ha, die Najat en Bouziane,
    Wat een prachtreis maken jullie, zeg! We zien jullie in gedachten door al die beschreven plaatsen en plekken gaan en zijn stikjaloers! Hier is het koud en nog steeds wit. Dus zon is het magische woord...! Heerlijk dat jullie zo genieten. We volgen jullie en wensen jullie heel veel plezier toe met het vervolg van jullie reis. Liefs, Rein en Janny
  2. Said Aghalaj:
    Hi Globe trekkers,

Klinkt cool, heerlijk zoals jullie dat ook vertellen......

Als jullie in Cambodja zijn wat je ook doet vergeet niet naar Ban Lung, Ratanakiri, te gaan en een motorbike te huren om daarnaar de jungle in te gaan meer vertel ik niet, jullie maken het van zelf wel mee, ( je kunt je vast wel het verhaal heringeren dat ik jullie verteld heb over de motorbike rit in de jungle, met een lekke band en een kapot kop lamp in het donker......) mochten jullie meer tips willen hoor ik het graag.

Veel liefs,

Said en Nisrin
  3. mama:
    Hallo lieve genieters,

Leuk om jullie nieuwe avonturen te lezen. Ik heb op dit moment een korte valkantie. Zahrazed heeft bij ons gelogeerd. Sarah gaf haar verjaardagsfeestje. Papa en ik hebben weer genoten van deze pittige dreumes.
    ik vraag me af of jullie je food diary bij houden.
    met de atlas erbij probeer ik regelmatig te traceren waar jullie zitten. Blijf genieten
    Dikke kus van papa en mama
  4. Eef en Angela:
    17 februari 2010
    Hoi reizigers, fijn dat jullie ook zo genoten hebben van Loas.
    Een goede afsluiting om naar The four thousand islands te gaan. Daar is het pas echt ontspannen en let eens op de kinderen. Ze zijn zo tevreden met maar heel weinig, daar kun je echt van genieten.
    Een hele fijne reis verder, we blijven jullie volgen.
    Liefs Eef en Angela