Cambodia final chapter

28 februari 2010 - Phnom Penh, Cambodja

Iedereen bedankt voor jullie reacties en mailtjes! Na ons leuke avontuur in het afgelegen oosten van Cambodia zijn wij verder getrokken richting Kampong Cham een stadje waar we min of meer beland zijn omdat het de enige niet-touristische stad was waar we in het weekend van Chinese New Year konden komen zonder de hoofdprijs te betalen. Het stelde niet heel veel voor, dus we besloten om er maar een off day van te maken. Bouz heeft de off-day in het leven geroepen als we een dag helemaal niks actiefs gaan doen, dus niks cultureels, niks actiefs, alleen maar het hoog nodige qua financien, mailen, route uitstippelen en uitslapen! Al gauw waren we klaar met dit alles en zijn toch maar gaan wandelen en zijn uiteindelijk in een dorpje beland die bestond uit een straat (1) waar links Malay (islamitisch) en rechts Cambodianen (buddhistisch) wonen. Het was heel apart om dit te zien, links was het gewone dagelijkse leven volop aan de gang en rechts was iedereen in een feest stemming aangezien het Chinese New Year was. Al gauw werden we uitgenodigd door een groep Cambodianen om met hun te vieren dat het nieuwjaar was en iedereen moest met ons op de foto. Na een uur konden we eindelijk verder en kwam er nog een man achter ons aangereden om een brommer om ons een flinke tros bananen te geven! Maar het was heel apart, want dit was nog maar het begin van de straat, verderop zijn we nog 2 keer uitgenodigd.

Als we maar even de stad uit zijn, ook in Laos was dit het geval, dan zijn met name de kinderen erg vrolijk als ze ons zien. Elke keer hoor je "hello, hello" of "bye, bye" en zwaaien ze naar je. We hebben gewoon hele dagen gehad dat we aan het wandelen, fietsen of aan het touren waren met de brommer dat we continue aan het zwaaien waren.

Na de drukte van het Chinese New Year, waar je op straat vrij weinig van merkt, zijn we richting Siem Reap gegaan. We vonden het, in tegenstelling tot menig andere grote stad, gezellig en knus hier en hebben hier 2 dagen een fiets gehuurd en zijn gaan touren. Dag een zijn we naar een Silk Farm 16 km buiten de stad gegaan, heel bijzonder om te zien hoe zijde gemaakt wordt. We hebben een rondleiding gekregen vanaf het groeien van de bladeren, vlinders, rupsen, cocon tot aan het bewerken en spinnen van zijde. Onderweg kon ik het niet weerstaan om de vele stalletjes met gefrituurde sprinkhanen (met verse chilli en lente ui, mmmmm) aan mij voorbij te laten gaan. Dit is echt super lekker en een aanrader voor iedereen die van knapperig houdt. (Oh moun, ik had een hele grote mond en zei tegen Bouz "als ik spin zie moet ik deze ook proberen", toen ik ze zag in Phnom Pehn had ik er spijt van...........maar ik heb me aan mijn woord gehouden.........de 10cm grote harige tarantula heeft gesmaakt!)

De volgende dag zijn we erg vroeg opgestaan, om 3.30 om naar de tempels van Angkor te fietsen en hier een volle dag door te brengen. Gelukkig hebben we niet heel erg veel meegemaakt van de hordes touristen omdat we min of meer tegen de stroom in gingen. Het was zeker de moeite waard om hier geweest te zijn, maar een dag was voor ons meer dan genoeg. We hebben ook hier weer rond de 40 km gefietst en voelden ons echt heerlijk verzadigd aan het einde van de dag. Ik heb dan ook de dag afgesloten met een lokale massage. Echt heerlijk!

Helaas kent Cambodia ook een gruwel periode van de rode Khmer eind jaren 70, waar 2 miljoen mensen vermoord zijn. Ondanks dit leed wat nog zo dicht bij staat, zijn de mensen zo vrolijk en optimistisch. We zijn naar de provincie Battambang gegaan waar we o.a. de Killing Caves hebben bezocht. De Rode Khmer was voor gelijkheid, dus geen klassen en wilde de perfecte landarbeider creeeren waardoor ze geen enkele vorm van afhankelijkheid van het buitenland hadden. Stadmensen met kennis en scholing zijn allemaal naar het platteland afgevoerd, gemarteld, vermoord. Ook mensen die tegen het systeem in gingen, geloof volgden, families die bij de overheid werkten werden vermoord. Ook kinderen, om later wraak te voorkomen. Boven aan de grot werd hun hoofd ingeslagen en ze werden zo en masse de grot in geduwd, hier liggen nu de botten en schedels nog. Ook in Phnom Pehn zijn we naar de Killing Fields geweest (massa graven) en S21 (voormalige school omgebouwd tot gevangenis/martel kamp).

Kampong Chnnang was onze volgende bestemming, hier zijn we bij de floating villages uitgekomen. Echt apart om te zien hoe de mensen hier leven, alles gaat over de rivier. Volgende dag hebben we een busje genomen richting Phnom Pehn om vervolgens af te zakken naar de kust. Onderweg werden we nog verrast door een klapband, gelukkig niks ergs gebeurd, band verwisseld en weer verder gereden.

We hadden echt behoefte aan zee, maar helaas bleef het alleen bij het uitzicht. Het water zag er niet zo uitnodigend uit, dus we hebben heerlijk onze tijd doorgebracht in een hangmat. De verse vis was wel erg lang geleden, dus daar hebben we wel heerlijk van genoten.

Onze laatste dagen hebben we in Phnom Penh doorgebracht, vanuit waar we naar Maleisie gevlogen zijn.  Al met al was Cambodia ook een hele leuke ervaring, vriendelijke mensen, mooie omgeving en zeker een aanrader!

1. Daniel,Kim,Dewi & ?........:
    Dag vakantie mensen,

Even snel een berichtje van de BARBAPAPPA die geen tijd en altijd maar druk is met van alles en nog wat,maar nu maak ik even tijd voor jullie.

Vind het leuk om jullie vakantie avonturen te lezen wat jullie allemaal meemaken en zien echt geweldig.
    Ben wel een beetje jaloers op jullie hoor.

Hier thuis bij ons gaat verder alles goed,ben druk,druk,druk bezig hier met het nieuwe vaderschap wat over een paar maandje komt.
    Moet weer alles voorbereiden thuis zodat de kleine Baby(BOY) goed terecht komt,maar dat zal wel goed komen.

Merk nou wel dat jullie echt lang weg zijn hoor,mis het wel hoor....even een babbeltje met bouzy aan de telefoon,of dat ie effe langs kwam wippen (meestal had ie weer wat nodig,of had ie ergens een probleem mee waar die weer niet uit komt) maar das de bouzyboy.
    En Natjepatatje we missen jouw ook hoor.....

Hoor snel weer van julie en heel veel plezier daar aan de andere kant van de aardbol.

Ps. zijn de scheermesjes van bouzybaard op,begint steeds meer op een taliban strijder te lijken :-b.

Veel liefs Daniel,Kim,Dewi & ?
  2. Jasper & Tessa:
    Lieve allebei,

Wat heerlijk allemaal (behalve sommige eetgewoontes)!!! Blijf ons op de hoogte houden!

Dikke kus Jasper en Tessa
  3. Eef en Angela:
    1 maart 2010
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen, zeker als het nog zo vers in ons geheugen staat. In Angkor hebben we 3 dagen doorgebracht en natuurlijk niet zo'n tempo zoals jullie er in gehad. Er zijn zoveel mooie mensen en zo te lezen ontmoeten jullie er velen. We zien alweer uit naar het volgende verhaal,
    groet
    Eef en Angela
  4. Marije:
    Hee lieverds,
    Wat geweldig om jullie avonturen te lezen! Dapper Najat van die spin! Maar misschien moeten we er maar aan wennen: Sas en ik kwamen een tijdje geleden een man tegen die het einde van vlees op de wereld predikte. Onder milde druk hebben we toen wat gefrituurde insecten uitgeprobeerd. Gelukkig zijn er vegaburgers.
    Staat je goed Bouz dat baardje!
    Veel plezier, kijk nu al uit naar jullie volgende avontuur!

xx
  5. carla en Gerard:
    2 maart 2010
    Fijn dat jullie er zo van genieten,jullie hebben heel wat te vertellen als jullie weer in dit kikkerlandje zijn.
    verder hier alles goed .

lieve groetjes uit westervoort liefs carla
  6. sarah:
    5 maart 2010
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    {denk ik} leuk joh!
    hvjullie
    xxx saar
  7. sarah:
    5 maart 2010
    ben je vandaag jarig boezz?
    in iedergeval CONGRATULATIONS!!!!!
    KUZZIES SAAR
  8. sarah:
    KIJK OP JE MAIL BOEZ

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  9. senna ouali:
    6 maart 2010
    **Van harte gefeliciteerd oom Bouziane**
    Kusjes van Senna, Mohamed Amin en Ineya.
  10. jolanda dekker:
    8 maart 2010
    Hi Bouz,

Hopelijk heb je mijn verjaardags-smsje daar kunnen ontvangen!? Maar ook nog even via deze weg Van Harte Gefeliciteerd!!!! En dat je maar een super begin van dit verjaardagsjaar mag meemaken in het verre onbekende;-)

Geniet-ze!

Jolanda Dekker