China

29 juli 2010 - Beijing, China

...zoals Najat de vorige keer al heeft aangegeven, zal ik (Nathalie) jullie verblijden met een up-date van china. Ons gezamenlijk avontuur begon in Kunming, waar we elkaar troffen in een guesthouse. Dat was natuurlijk super om elkaar na zoveel maanden weer in levende lijf te zien, aan de andere kant is ook weer als of je elkaar gisteren nog gezien had. Dus al met al een zeer vertrouwd gevoel. Najat en Bouz hadden al kennis gemaakt met een ander nederlands stel (Bregje en Pascal) en met nog een ander nederlands stel hebben wij die nacht gezamenlijk gegeten, in een plaatselijk bbq (die je hier echt overal aantreft. Vooral de plakken courgette met chilli poeder zijn heerlijk) en daarna met een aantal lokale mensen en Canadezen, Amerikanen, Spanjaarden en andere nationaliteiten de wedstrijd van nederland bekeken. Na het teleurstellende resultaat en de teveel uitbundige spanjaarden zijn we maar terug naar het questhouse gelopen, onderweg ons nog even getrakteerd op een heerlijke lokale Mc Donalds, is toch niet helemaal hetzelfde als thuis.

Vanuit Kunming hebben we een tocht gemaakt met de bus langs de grens van Tibet, dat betekent dat we een groot gedeelte van de provincie Yunnan hebben gezien. Hier tref je weer een heel ander china aan. Je kan merken dat hier nog echt tibetaanse invloeden zijn, zoals overal de tibetaanse vlaggetjes. Ook als je dan van dorpje naar dorpje rijdt merk je dat de huizen constant veranderen. In de stad zijn huizen over het algemeen vrij klein, in de tibet omgeving zijn de huizen groot en royaal. Elk huis is ook mooi versierd en beschilderd en het hout is met de hand bewerkt. Ook qua temperatuur is het een groot verschil, overdag is het alsof je op de piste staat en het kan dan echt heet worden.S'nachts koelt het behoorlijk af, en aangezien wij na een mountain bike tocht in snangria-la echt letterlijk verregent waren, was ik genoodzaakt om in het volgende dorpje een nieuw vest te kopen.

Vanuit chengdu hebben wij de trein naar beijing genomen (vanwege tijdgebrek hebben we Xian overgeslagen,de tijd gaat zooo snel) Dat betekende een vertraging van 6 uur, vanwege de vele regen die hier valt (helaas vergelijkbaar met de nederlandse herfst regens) China heeft heel veel last van overstromingen en typhoons, gelukkig hebben wij daar niet veel van meegekregen. Na een vermoeide nacht, was het dan ook heerlijk om je bedje te liggen in een schommelende trein. Na een reis van 30 uur, eindelijk aangekomen in Beijing. Dan begint de jacht naar een betaalbare hostel,

Over het algemeen is dat best makkelijk maar dat heeft dat ook te maken met het feit dat wij aardig flexibel zijn ingesteld. Om jullie een beeld te geven, we hebben een keer in de living room en de dvd room van hostels geslapen, (denk dan aan prijzen van 10 a 15 yuan, dat is ong.1,50 euro).

Bij de 2e hostel was het al raak en konden we gelukkig onze zware backpacks van onze schouders gooien. Mijn laatste dag in china is inmiddels aangebroken, afgelopen dagen de forbidden city en de great wall bezocht. Vooral de great wall is impressive, een buur gebouwt uit zware stenen die destijds beijing moest beschermen tegen mongolie. Daar heeft echt heel veel bloed, zweet en tranen ingezeten.

Voor mij waren de afgelopen 3 weken, vrij bijzonder, natuurlijk omdat je met bouz&najat samen reist, maar ook omdat dit een land is waar je heel veel indrukken op doet. Om jullie een beeld te geven:

- de Toiletten, chinezen kennen geen privacy. Wij hebben gootjes gezien, de vrije natuur (meestal de beste optie), wc's met deuren zonder slot, ook gelukkig weleens met. Wc 's zonder deuren met een laag tussen muurtje ertussen. schone toiletten en echt de meest smerige die wij ooit gezien hebben.

- Prullenbakken, in de toiletten mag je niet je toiletpapier door de wc gooien maar ipv een gesloten prullenbakken, staan daar alleen maar open prullenbakken.Dus je ziet alles (en met alles bedoel ik ook echt alles)

- Beroepen, Aangezien er momenteel heel veel gebouwd wordt in china (infrastructuur maar ook gebouwen) zie je zowel mannen als vrouwen in de bouw.

- Bloten billen broekje, kleine kinderen (denk aan baby's en peuters) dragen bloten billen broekjes. Dat zijn broekjes zodat de billetjes en de voorkant open zijn, zodat als de kinderen moeten plassen ze dat meteen kunnen doen, natuurlijk ook een manier om je kinderen snel zindelijk te krijgen ;-)

- Onderhandelen, door dat wij geen chinees spreken heb je best vaak last van miscommunicatie. Alleen wat mij opgevallen is, is dat de chinezen een vrij agressie manier van benaderen hebben...zo kunnen ze echt tegen je schreeuwen als ze het er niet mee eens zijn...daardoor wordt de3 onderhandeling ook weleens lastig.

-Beijing, is echt geweldig...hier spreken aardig wat mensen engels en het metro systeem is super. Mensen komen echt naar je toe om je te helpen. Daarnaast hebben ze hier een geweldige nightmarket, met jawel levende scorpions...en najat heeft een silk made gegeten..ik was getuigen..ze vondt 'm overigens lekker.

- Hot pots, een specialty van de sichuan province, heel erg lekker. Het is een pan met bouillion en vet waarin je allerlei groentes en vlees kan doen. Echter in de bouillon zit ook de sichuan pepper en die is bloed heet. (na de maaltijd heb je geen gevoel meer in je lippen )Uiteraard hebben wij dit gerecht geprobeerd, en met goedkeuring.

Okay, volgens mij is dit een aardig uitgebreid verhaal geworden.Ik hoop dat jullie een beeld hebben gekregen van onze indrukken..het volgende verslag komt weer van najat&bouz...en wil je meer weten, vanaf morgen ben ik weer in den lande!!

1. Mounia Lemouesset:
    29 juli 2010
    Naat, wat relaxed. Mooi verhaal,helemaal Nathalie! En n vleugje naj& bouz! Jeetje wat gaat de Tijd SNEL! Komt die Bouman nu alweer terug.... Ik mis jullie des te meer. Naj ik merk dat ik alweer praktische dingen met je begin te bespreken. Zoals vanmiddag via Skype! Pff de tijd gaat snel. Voor jullie wil ik dat t nog n eeuwigheid duurt, maar stiekem mis ik jullie en t leven in Haarlem heeeel erg! En verlang naar onze dagen samen. Kus
  2. eef:
    2 augustus 2010
    hoi reizigers, dat jullie alles door Nathalie herbbern laten schrijven is een risico en vanuit het franse land prettig te lezen. Zeker als we elkaar nog voor onze vakantie hebben gesproken is het leuk om dit bericht te lezen, Ja het einde van jullie reis Najat en Bouz komt in zicht. Goed om te horen en lezen dat jullie zoveel hebben gezien en het hoofd boven water hebben kunnen houden. We zien jullie graag snel weer, groetjes Angela en Eef