Borneo & Brunei

28 maart 2010 - Sipadan, Borneo, Maleisië

Dag lieve mensen,

Echt leuk om jullie reacties en e-mails te lezen! Thanx!

Maleisisch Borneo was ook weer geweldig, helaas hebben we hier ook regelmatig regen gehad maar dat was ook weer leuk voor de verandering. Het was nog steeds wel rond de 30 graden, dus erg vochtig. Sarawak, de westelijke provincie van M. Borneo, wordt  voornamelijk bewoond door de Iban stam, ze wonen oorspronkelijk in longhouses in de jungle van het binnenland en altijd langs de rivier (wegen zijn er niet). Wij wilden zo'n longhouse gaan bezoeken, maar op eigen houtje en dus niet via een georganiseerde tour zoals bijna alleen maar mogelijk is. Wij hebben een groep Iban leren kennen die toevallig bij de Tourist Information werkten, ze hebben ons uitgenodigd voor een drankje en we hebben allerlei informatie en contactgegevens van locals gekregen. Dus we hebben besloten om het zelf te gaan doen! De nachtrit zou 7 uur duren, maar het werden er 9 omdat we om 2.00 's nachts een klapband (ja weer!) kregen. Lagen we net te slapen, konden we in the middle of nowhere 2 uur langs de kant van de weg gaan wachten, tot ze eindelijk de band hadden verwisseld.

Eenmaal aangekomen in Sibu hebben we de volgende dag de boot naar Song genomen, waar we de lokale bootman vonden die ze ons hadden aangeraden. Goede prijs onderhandeld en we zijn 3 dagen met hem op pad geweest en hebben in twee verschillende longhouses geslapen. Je moet je voorstellen dat een longhouse een soort van commune is, het is van oorsprong een lang houten huis met hier bijv. 34 kamers (woningen) naast elkaar, ze delen het zelfde dak en de overdekte veranda. Ze zijn allemaal familie van elkaar en hebben een chief (opperhoofd) die de baas is van het longhouse, ze zorgen samen voor het oogsten van de rijst paddi's, jagen, weven, etc. Vandaag de dag is het erg moeilijk voor de Iban om op de traditionele manier te leven doordat er veel jungle gekapt wordt, dus veel van hen vertrekken naar de stad om hier geld te verdienen. Ons longhouse was nog redelijk authentiek (dus niet van cement, geen moderne snufjes zoals schotels etc.) en druk, nu waren er ongeveer 100p, maar als iedereen terug is uit de stad wonen hier wel 300p. We zijn meegegaan naar de rijstpaddi's, (wat een klim!) en vervolgens hebben de jongens ons meegenomen voor een duik in de rivier. Dit was echt een hele leuke ervaring! Ze namen ons mee in een soort van houten kano over een klein  riviertje, waar we echt midden in de jungle belandden om te zwemmen/douchen in helder fris water. Als aapjes klommen de jongens in de bomen om ons diverse vruchten te laten proeven, echt geweldig! Bouz heeft het ervan genomen en zich gewassen in de rivier, alle jongens gingen helemaal door het dolle heen toen ze de shampoo en zeep zagen. Kijk maar naar de foto's voor het resultaat! Tsja mijn douche heb ik bewaard voor in het longhouse tussen de opvliegende kippen op een soort van wc! 's avonds was de chief er en hij heeft ons uitgenodigd voor het eten, waarna we met hem op de veranda zijn gaan zitten. De een na de andere bewoner kwam erbij, iedereen had wel iets meegenomen om te eten/drinken. Zelf hadden we koekjes, snoepjes, thee, suiker etc. meegenomen en het werd een gezellige avond. Zelfs een aantal oudere mannen (80-90 jr), vol met tattoo's, hebben hun Iban instrumenten en klederdracht erbij gehaald en zijn gaan dansen. Al met al was het een hele leuke ervaring en we zijn super gastvrij ontvangen.

Onze volgende stop was Brunei, een klein olie staatje (sultanaat) dat tussen Sarawak en Sabah in ligt. Het is geen Dubai, maar zeker een leuke ervaring geweest om gezien te hebben. Bandar Seri Begawan is een knusse stad en wordt gekenmerkt door de grote en mooie gouden moskee die in het midden staat. We hebben deze natuurlijk bezocht, het straalt echt een heel rustgevend en warm gevoel uit. Om de moskee heen heb je Kampung Ayer, een water village liggen met allemaal houten huisjes op palen.

Na al die bussen hebben we maar besloten om de boot te nemen terug naar M. Borneo, nu de provincie Sabah. Maar we kwamen vast te zitten op Pulau Labuang, een eiland voor de kust, omdat er boten gecancelled waren en wij dus onze aansluiting hadden gemist. We hebben ons maar tegoed gedaan aan de duty free winkels, ja alle eilanden in Maleisie zijn duty free!

Volgende dag naar Kota Kinabalu gegaan waar we gerelaxed hebben, visa geregeld en wilden gaan snorkelen. Dit is een grote domper geworden, omdat het vol met kwallen zat! En niemand die ons dit even kon vertellen toen we kaartjes voor de boot naar de eilanden kochten, dus het bleef maar bij het kijken naar de mooie zee!

We hebben onze jungle trekkings bewaard voor Borneo, althans dat dachten we! De overheid reguleert hier alle bezoeken en je kunt dus niks op eigen gelegenheid doen, als je trekkings wilt doen betaal je hier de hoofdprijs voor. Wij hebben dus besloten om naar Sukau te gaan, hier hebben we twee dagen in een lodge in de jungle doorgebracht. Maar ook hier kon je de jungle niet te voet in gaan, alleen maar per boot. Dus dit hebben we maar gedaan, met als resultaat dat we heel wat dieren hebben gezien o.a. Orang Utang, Proboscis (apen met van die grote neuzen), python (die lag heel rustig op een tak te slapen boven ons hoofd iehhhh!), grote hagedissen, tropische vogels, etc. We hopen dat Indonesie ons wat meer jungle te voet biedt!

Tsja Borneo zonder duiken, dat kan toch niet! Maar ook hier reguleert de overheid en worden er maar 120 permits per dag gegeven om een van de mooiste duikplekken ter wereld te bezoeken, Sipadan. Wij hebben heel veel geluk gehad, bij veel duikscholen zat alles vol tot eind april, maar bij onze duikschool hadden er mensen geannuleerd dus we konden mee naar Sipadan. We hebben een nacht doorgebracht op een booreiland midden in de Celebes Sea, dit was de duikschool! We zijn begonnen met een duik onder het platform, vervolgens zijn we naar een andere locatie gegaan waar we midden in een stroming langs het rif belandden. Jeetje dit was een heftige ervaring, we waren meer bezig met onszelf onder controle te houden dan het kijken naar de mooie vissen. De volgende dag moesten we ons om 5.30 melden om eindelijk richting Sipadan te gaan waar we 3 duiken gingen maken. Ze hebben het echt niet overdreven, WAT MOOI! We zwommen tussen ontelbaar veel zeeschildpadden en haaien, scholen baracuda's, bumb heads (zien er niet uit), jack fish, tonijn! Het leek wel of we in een national geographic documentaire waren beland, zo ongelofelijk mooi!

We hebben onze tour op het Maleische deel van Borneo er bijna opzitten, a.s. dinsdag vertrekken we naar Indonesie. We hebben een visum voor 2 maanden kunnen krijgen, dit is wel nodig willen we de mooie minder touristische gebieden in gaan. De bedoeling was om naar Kalimantan (Indonesisch Borneo) te gaan en vanuit daar te vliegen naar Sulawesi. Maar de prijzen om de grens met een ferry over te gaan zijn met 300% gestegen, dus we hebben maar besloten om Kalimantan over te slaan. A.s. dinsdag vliegen we naar Jakarta en vanuit daar gaan we op zoek naar een vlucht richting Sulawesi.

Nou tot ziens in het volgende blog vanuit Indonesia!

1. Marijn en Elise:
    28 maart 2010
    Hey reizigers,

Wat fantastisch dat jullie op die bijzondere plek gedoken hebben! Haaien, schildadden WAUW!! Geniet van al het moois!

Groetjes Marijn en Elise
  2. Eef en Angela:
    29 maart 2010
    hoi genieters,
    wat is het toch behelpen daar. Ik mis nog een foto van jullie klimpartij in de bomen. Geweldig om dit zo te zien, vooral die strakke pakken. tot het volgende verhaal, China met Nathalie?
    groeten
    Eef
  3. Geesje en Mart:
    4 april 2010
    Hoi Najet en Bouziane, gisteren (4 april) kwam Ans op bezoek. Jullie blog-adres gekregen. We hebben jullie belevenissen doorgenomen. Ziet er aantrekkelijk uit. We krijgen meteen weer de kriebels om een reis te gaan boeken. Zoals jullie het doen, kom je natuurlijk veel meer in aanraking met locals en dat is natuurlijk veel spontaner. Je krijgt wel ook de tegenvallers voor de kiezen, maar dat geeft weer een extra kick als jullie weer iets moois mee maken. Wij zijn ook per longboat naar de Iban gesjeest in ca. 2 uur. Met een Duits echtpaar in een afzonderlijke longboat. Iban waren vroeger beruchte koppensnellers. Hebben jullie nog scalpen in het longhouse zien hangen? Veel plezier op Sulawesi. Een bezoek aan de Toradjes is een aanrader. En als je de kans krijgt om een begrafenis"feest" bij te wonen (je geeft het organiserende familielid een geschenk (cigaretten bijv.) en dan mag je rond kijken en fotograferen, moeten jullie dat zeker doen! Nou, het is hier 1e Paasdag. Redelijk weer. Jullie zijn in dubbel opzicht bofkonten: lekker reizen bij aangename temparaturen en de lange, koude en natte Hollandse winter niet meegemaakt hebben! Veel reisgenoegen verder. Hartelijke groeten van Geesje en Mart
  4. Hamid:
    6 april 2010
    Hey wereldreizigers,

Hoe is het met jullie? Op de foto's te zien gaat het hartstikke goed. Ben blij dat het goed met jullie gaat. Juist als ik weer een nacht aan het werk ben in het Ibis moet ik die foto's zien. Kaltoum heeft het er al weer bijna op zitten. Dus we hebben nog maar een paar weekjes te gaan. 9 Mei is ze uitgerekend dus we zitten met smart te wachten. Geniet nog van jullie uitgebreide vakantie en incha allah tot gauw. Veel plezier en neem wat zand mee!!

Groetjes,

Hamid